11.9.2012

Tornionjoki
Saanan jänkhää.
Saanajärvi
On siitä taas aikaa kulunut kun viimeksi näitä sivuja päivitimme. Toisaalta on aika ollut tapahtumaköyhää, joten mitää sanottavaakaan ei juuri ole ollut.
No pienen Vironkierroksen teimme tutustuen Setumaahan ja Piusan hiekkakaivoksiin.

Vaan nyt ajattelimme hieman kertoa retkestä pohjoiseen jonka teimme ruskaa odotellessa. Viitasaarelta ensin häihin Pohjanmaalle. Lauantai siinä kului matkustellessa ja ilta... mukavasti. Ehkä liiankin, sillä aamulla oli hieman poissaoleva olo, vaan raskas huvi lienee siihen syynä. Iltapäivällä kuitenkin matkamme jatkui kohti pohjoista.
Torniossa oli kuuleman mukaan satanut jo kolmatta päivää, joten alue jossa yövyimme oli kuin matalaa uima-allasta, joten seuraavana aamuna siirryimmekin Haaparantaan ja seiltä edelleen tutustumaan Pajalaan.
Pajalasta tosin tiedämme hyvin vähän, mutta Mikael Niemen kirjoittaman romaanin Populäärimusiikkia Vittulajänkältä, innoittamana päätimme hieman tutustua noihin maisemiin:) Pellon kohdalta palasimme takaisin suomen puolelle jota sitten jatkoimmekin Hettaan. Seuraavaan aamuna tai oikeastaan puolenpäivän aikaan saavuimme Kilpisjärvelle, josta pakkasimme selkään repun ja sinne tarvittavat evään ajatuksena patikoida Saanan huipulle. No tuota huippua emme tavoittaneet, sillä matkalla oli houkuttava viitta jossa luki "Saanajärvi" ja olihan tuo Saanan huippukin pilven peitossa, joten sieltä tuskin olisi nähnyt muuta kuin kenkiensä kärjet.
Aikanaan saavuimmekin Saanajärven rantaan ja päivätuvalle. Kahvit juotuamme ja leivät syötyämme jatkoimme matkaa pitkin järven rantaa, edelleen tunturikoivikkoa ja pitkospuita seuraillen saavoimme aikanaan vaatteet sateen kastelemana autolle. Matkaa tuolle retkelle kertyi 12-13 km.
Saanajärvi
Iltapuolella löysimme itsemme jo Norjan puolelta jossa vietimmekin yön levähdyspaikalla. Aamulla takaisin kohti kotosuomea ja edelleen suunnaten kohti etelää.. Vaan tuo matkakertomus tuppaa tulemaan liian pitkäksi ja yksityiskohtaiseksi, eikä ketään se varmaankaan kiinosta, joten oikaistaan hieman ja kerrotaan, että hiemn reilun viikon matkustettuamme, Pallaksen, Levin ja Rovaniemenkin nähtyämme saavoimme takaisin Viitasaarelle.. :)

Niin kunnon ruskaa odottelemme vieläkin sillä matkallamme näimme vain kellastuneita koivuja ja minimaallisen pienen läntin maaruskaa. Koitan laittaa tuosta retkestä myös kuvia Picasa albumiimme lähiaikoina :)