21.7.2011

Kulttuurinnälkää lieventämässä

Kerrotaan, että kesä on tapahtumien aikaa..

Niinpä meilläkin on ollut tapana osallistua erilaisiin kulttuuritapahtumiin  mahdollisuuksien mukaan. Käytyämme jo Viitasaaren kesäteatterissa,   suuntasimme matkan kohti Viroa ja Saarenmaan oopperapäiviä.
Ensin muutama päivä Paidessa jossa varustimme hepokattimme, joksi matkan aikana nimesimme Vanettemme sen erinomaisten :) ajo-ominaisuuksien vuoksi, tai paremmin voitaneen sanoa sen jäykän jousituksen vuoksi, sillä sen kyydissä väsyi pian niin selkä kuin takapuolikin..

Niin, no maanantai aamuna lähdimme matkaan kohti Saarenmaata. Jonkin käsittämättömän eksymisen vuoksi matka tuntui todella pitkältä, sillä Vanette ei ollut hiekkateillä mitään valioluokaa.
Aikanaan saavuimme Saarenmaalle josta suuntasimme ensin Piipelehen leirintäalueelle. Alue oli lähes täynnä, joten käänntyimme portilta ja jatkoimme kohti Sääreä. Ennen salmea pysähdyimmekin Järva talun pihatielle ja sen palveluiden pariin.
Paidessa olimme varusteneet Vaneten retkeilykuntoon, laittamalla sinne tarpeelliset nukkumapaikat ja muut tarvittavat varusteet, tosin keittiö, vessa ja muut sen kaltaiset siitä puuttui, mutta patjat ja makuupussit siinä kyllä oli.
Kun seuraavaksi yöksi varaamamme mökki oli vapaana, majoituimme siihen, mutta Roni  valitsi mielummin yösijakseen auton.
Tiistaipäivän vietimme rannalla ja tutustuen Säären majakkaan ja sen ympäristöön. Iltapäivällä suuntasimme kohti Kuresaarta ja Piispanlinnaa jossa klo 20 alkoi Haaremirööv Ooppera (Ryöstö Seraljista). Onneksi saavuimme sinne hyvissä ajoin, sillä ennen esitystä oli ravintolassa tarjolla  niin syötävää kuin juotavaakin, joten saimme noille 40 euroa maksaneile lipuillemme vastinetta muutenkin kuin vain Oopperaesityksen verran.
En tiedä mitä oli mestari Mozart oopperaa säveltäessä ajatellut, sillä juoni itsessään eteni sangen hitaasti, eikä musiikissakaan ollut sitä hänelle ominaista "ilotulitusta"
Orkesteri ja solistit olivat kuitenkin se kantava voima joka sai aistit pysymään virkeinä, joskaan saksankielestä, jolla teos esitettiin en ymmärtänyt mitään :)